چکیده....7
فصل اول :کلیات تحقیق
مقدمه..10
بیان مسئله.....11
اهمیت و ضرورت پژوهش...... 14
اهداف پژوهش... .. 16
تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها و متغیرها...... 17
فصل دوم: ادبیات و پیشنیه تحقیق
مبانی نظری و یافته های پژوهشی...... 20
اعتیاد..30
مهارت های زندگی.22
بهزیستی روان شناختی....25
پژوهشهای انجام شده در ارتباط با موضوع...34
فصل سوم :روش شناسی
روش پژوهش ...... 39
جامعه آماری ....... 39
نمونه و روش نمونه گیری.... .. 39
ابزار پژوهش....... 39
پرسشنامه بهزیستی روانشناختی.. ..... 39
روشهای تجزیه و تحلیل داده ها..40
فصل چهارم: یافته های پژوهش
بررسی جمعیت شناختی آزمودنیها.... 42
یافته های توصیفی..43
یافته های استنباطی.45
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری پژوهش......49
محدودیت های تحقیق.......52
پیشنهادهای تحقیق...53
فهرست منابع و ماخذ.......54
ضمائم.57
جدول 4-1- توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب میزان تحصیلات
..42
جدول 4-2- توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه بر حسب وضعیت تاهل
.42
جدول 4-3- میانگین ، انحراف معیار و خلاصه تحلیل واریانس چند متغیرینمره کل بهزیستی روانشناختی و زیر مقیاسهای آن در پیش آزمون .....43
جدول 4-4 میانگین و انحراف معیار و تفاضل نمرات پیش آزمون و پس آزمون در مولفه های بهزیستی روانشناختی آزمودنی ها ......44
جدول 4-5 آزمون معناداری تحلیل واریانس چند متغیره مربوط به گروهای مورد مطالعه ..45
جدول 4-6 نتایج تحلیل واریانس چند متغیره برای هر کدام از فرضیه های مطرح شده درپژوهش....46
چکیده :
هدف :هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی برافزایش میزان بهزیستی روان شناختی است . روش: روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل بود. به منظور اجرای پژوهش ابتدا از کل معتادان بستری(200) در مرکز حیات نو 40 نفر با بهره گیری از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد.و سپس با روش جایگزینی تصادفی 20نفر در گروه آزمایش و 20نفردر گروه کنترل گمارده شدند. هردو گروه در یک مرحله پیش آزمون و پس آزمون با پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ارزیابی شدند.برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها از تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده شد.داده های به دست آمده با نرم افزارSPSS تحلیل شدند.یافته: داده های به دست آمده با نرم افزارSPSS تحلیل شدند نتایج نشان داد،آموزش مهارتهای زندگی سبب افزایش بهزیستی روان شناختی و زیرمقیاس های آن ، خود مختاری ، تسلط بر محیط، رشد شخصی ،ارتباط مثبت با دیگران،هدف در زندگی ،پذیرش خود می شود. نتیجه گیری: به طور کلی می توان از برنامه آموزش مهارت های زندگی به عنوان یک برنامه مناسب جهت افزایش بهزیستی روان شناختی استفاده نمود.
فصل اول
کلیات
مقدمه
اعتیاد در کنار سوء تغذیه و آلودگیهای محیط زیست از مشکلات بزرگ جوامع بشری می باشد که متاسفانه تمامی جوامع صنعتی و غیر صنعتی را گرفتار کرده است و جامعه ما نیز بگونه ای شدید با آن روبروست ( ربیعیان، 1370).
بر اساس آمار های جهانی ، در حال حاضر حدود 200 میلیون نفر در جهان مواد اعتیاد آور و دارو ها را سوء مصرف می نمایند. براساس آخرین آمار ،حدود 4 میلیون نفر در کشور ما نیز دچار سوء مصرف یا وابستگی به مواد اعتیاد آور یا دارو ها هستند .فرد وابسته به مواد مجبور است در هر شرایط مواد اعتیاد آور را تهیه و مصرف نماید زیرا در صورت عدم مصرف دچار عوارض جسمی و روانی می شود که زندگی وی را با مشکلات متعددی مواجه می کند .فرد وابسته به مواد زمان زیادی را صرف اموری چون تهیه ، مصرف و عوارض ناشی از مصرف ، مشکلات ناشی از عدم مصرف و افکار مربوط به این اعمال می نماید. (علیپور ،لرستانی،ابهری ،1387)
همه ما گاهی در زندگی با چالشها و مشکلاتی مواجه می شویم . در برخورد با این دشواریها ،در اختیار داشتن منابع و مهارتهایی که به ما کمک می کنند تا به بهترین شکل ممکن از عهده حل مشکلات بر آئیم ، تسلی بخش است. توانایی انسان برای مقابله ، در هنگام تولد تثبیت نشده ، بلکه این توانایی در سراسر زندگی قابل گسترش و تکامل است. پس نباید مانند یک ناظر منفعل عمل کنید . زندگی همیشه آسان نیست ، اما آگاهی داشتن به شما توانایی می بخشد . تقریباً 60 سال پیش سازمان بهداشت جهانی سلامت را به عنوان حالتی از بهزیستی کامل جسمی، ذهنی و اجتماعی و نه صرفاً بیمار نبودن تعریف کرد. سازمان بهداشت جهانی(جاهودا ، 2004 ( از نداشتن بیمار روانی به عنوان معیار سلامت روانی انتقاد و به جای آن معیارهای چندگانه را برای سلامت روانی ارائه کرد. متاسفانه تا مدتها پیشرفت قابل ملاحظه ای در کاربرد این دیدگاههای در قلمروهای علمی و عملی مشاهده نشد. سلامت یک مفهوم چند بعدی است که علاوه بر بیمار و ناتوان نبودن، احساس شادکامی و بهزیستی را نیز در بر می گیرد. تلاش هایی که در جهت گذر از الگوهای سنتی سلامتی صورت گرفته گرچه زمینه لازم را برای تلقی سلامت به عنوان حالتی از بهزیستی(نه صرفا نبود بیماری) فراهم ساخته ولی کافی نیست. البته الگوهای جدید سلامت نیز به طور عمده بر ویژگیهای منفی تاکید دارند و در آنها ابزارهای اندازه گیری سلامت اغلب با مشکلات بدنی تحرک، درد، خستگی و اختلالات خواب، مشکلات روانی افسردگی، اضطراب و نگرانی و مشکلات اجتماعی ناتوانی در ایفای نقش اجتماعی، مشکلات زناشویی سروکار دارند. در دهه گذشته ریف و همکارانش( 1926) شش الگوی بهزیستی روانشناختی یا بهداشت روانی مثبت را ارائه کردند.بر اساس الگوی ریف بهزیستی روانشناختی از شش عامل تشکیل می شود). پذیرش خود) داشتن نگرش مثبت به خود (رابطه مثبت با دیگران(برقراری روابط گرم و صمیمی با دیگران و توانایی همدلی ، (خودمختاری) احساس استقلال و توانایی ایستادگی در مقابل فشارهای اجتماعی ،( زندگی هدفمند داشتن) هدف در زندگی و معنا دادن به آن) رشد شخصی(احساس رشد مستمر) و تسلط بر محیط(توانایی فرد در مدیریت محیط. الگوی ریف به طور گسترده در جهان مورد توجه قرار گرفته است. ریف این الگو را بر اساس مطالعه متون بهداشت روانی ارائه کرد و اظهار داشت مولفه های الگو، معیارهای بهداشت روانی مثبت است و این ابعاد کمک می کند تا سطح بهزیستی و کارکرد مثبت شخص را اندازه گیری کرد.با توجه به رشد روز افزون مطالعات در زمینه روان شناسی مثبت در جهان و وجود سابقه اندک این موضوع در کشور ، هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارت زندگی بر بهزیستی روان شناختی در افراد معتاد بستری در مرکز حیات نو پارس آباد است.
حجم فایل: 92.4 کیلوبایت
قیمت: 7,000 تومان
دانلود فایل(کلیک کنید)
- ۹۵/۱۲/۰۴