فهرست مطالب
پیشگفتار
خانواده و رویدادهای مذهبی
نوزادان
مناسک مذهبی
تجهیزات مورد نیاز
رخدادهای نو جوانی
امکانات تجاری
هواداران
پرتره
عکاسی در محل
اهمیت خط افق
پاسخ به توصیه ها
هاله محو
عکاسی کودکان و نوزادان
توصیه های مفید
قاب کردن سوه ها
تصاویر نوزادان و نو پایان
پیشگفتار
قدرت عکاسی برای تسخیر لحظهای ثابت از زمان و ثبت آنی تصویر انسانها و رخدادهایی که اهمیتی قابل ملاحظه برای مخاطبان دارند، سبب میشود دوربین ابزاری بسیار نیرومند و پرارزش برای ثبت ماندگا رِموقعیتهای خاص به شمار آید.
موقعیتهای ویژه در هر شکل و اندازهای ظاهر میشوند. بعضی از این رخدادها، اتفاقات مهمی هستند که کاملا روی اطرافیان به اثر میگذارند- مثلاً بازدید یک شخص سرشناس از مدرسه فرزند شما یا جمع کردن پول برای یک کار خاص، یا بازگشت ورزشکاری که در مسابقات ملی یا بینالمللی موفق شده است. رویدادهای دیگری نیز هستند که ممکن است موج کوچکی از هیجان ایجاد کنند. انتخاب یک رئیس جدید میتواند جزء فهرست شما باشد، اماّ بهترین موقعیت در مسابقات بینالمللی ورزشی ایجاد میشود، زیرا این مسابقات قدرت خالی کردن خیابانها از جمعیت را دارند و مردم را مجبور می کنند که برای دیدن بازی تیم کشور خود در خانه بمانند. دیگر موقعیتهای خاص، باتوجه به اتفاقات ملی به وجود میآیند. و در دنیای مهم تصاویر جای دارند . در چنین موقعیتهای خاصی ، فقط بیان تصورات ذهنی می تواند تفکرات و احساسات میلیونها نفر را، در جایی که هرگز کلمات به تنهایی نمی توانند آن را تفهیم کنند، به تصویر کشد.
شاید موقعیتهای خاصی که در زندگی روزمره ما اتفاق می افتد برای افراد دیگری که خارج از محدوده دوستان نزدیک و خانواده ما هستند مهم و جالب نباشد. اما تمام این اتفاقات برای ما به عنوان نشانههای مهمی هستند. برای بیشتر ما عکسهایی که از گذشته داریم قابل احتراماند. مثلاً، از جمله این اتفاقات وقتی است که شما می خواهید از یک واقعهی سالیانه ، به وسیله یک عکس معمولی ، یادگاری تهیه کنید یا ممکن است عکسی از مراسم خانوادگی تولد فرزندتان بگیرید. از دیگر موقعیتهای ویژهای که بسیار طبیعی است می تواند روز فارغالتحصیلی یا مثلاً موفقیت در یک نمایشگاه ، برنده شدن در یک مسابقه ، تولد یک نوزاد ، مراسم نامگذاری ، Barmitzvah یا دیگر مراسم مذهبی باشد.
یک لباس مهمان فانتزی برای این دو خواهر این تصویر دونفره را به وجود آورده است. عکاسی که مأمور شده بود از مهمانی بعدازظهر عکاسی کند. از دخترها در زمانی که آرایش و لباس پوشیدنشان تمام شده بود در اتاق خوابشان عکس گرفت.
عکاس: جان فری من
دوربین: ٣٥میلی متری
لنز: ٥٠میلی متری
حساسیت فیلم: ٦٤ISO
نور دهی:٥.٦f– ٦٠/١
نور پردازی: فقط نور روز
اگر فکر می کنید باران یا هوای ابری در خارج از خانه طرح شما را خراب می کند بهتر است که دوراندیش باشید. اگر کار به محیط اطرافتان محدود می شود، باید خیلی زود دانش محلی و جامعی را از آن به دست آورید. البته این مقدمات بیش از حد وقت شما را نمی گیرند، ولی به هر حال مفیدند.
در عکاسی از رویدادهای تخصصی ورزشی، سیاسی یا اجتماعی، فقط عکاسانی مجاز به فعالیتاند که دارای امتیاز ویژه دسترسی به میدان اصلی واقعه هستند. اما این مانع مهمی برای یک عکاس نیست، زیرا شما اغلب می توانید مشکل دوری از موضوع را به وسیله یک موقعیت مکانی بلندتر از جایی که قبلاً می خواستید از آن عکس بگیرید، برطرف کنید، یا فقط با بالابردن دوربین به اندازه چند سانتیمتر سرها و موانع دیگر را که درتصویرتان بوده است ازبین ببرید.اگرمنظورخاصی ازثابت بودن
دوربینتان دارید بدون شک لنزهای تله به کار می آیند و درنتیجه عکسهایی به دست می آورید که از خطر آسیب دیدن به وسیله لرزش دوربین در امان هستند.
دنبال ترکیببندیهای جالب از سوژهها بگردید، استفاده از یک لنز تله برای جدا کردن سوژهها از محیط اطرافشان می تواند مؤثر باشد.
عمق میدان به خوبی می تواند توسط یک لنز وایدانگل برای کادرهایی که شامل تودههای مردم و بیان موقعیت و فضا می شود به دست آید.
مهمترین جنبه عکاسی در زمانی که دکمه شاتر را فشار می دهیم تمرکز تکنیکی در آن است. انتخاب دقیقترین لحظه، وقتی که تمام علائم تصاویر را گرد هم می آورند، برای خلق کردن بهترین نوع ترکیببندی کلید هنر عکاسی است.
خانواده و رویدادها مذهبی و ملی
اصلی ترین مزیتی که در هنگام عکاسی از اتفاقاتی مثل جشنوارهها دارید این است که آنها یک بار در طول سال و در روزی که به خوبی برای آن تبلیغ شده است اتفاق میافتند، بنابراین این موارد به شما این امکان را میدهد که کاملاً آماده شوید. در اغلب جشنواره ها حضور کودکان و نوجوانان محسوس است و این فرصتی است که عکسهای خوبی از انها تهیه کنید.
موقعیت خاصی که در تصاویر صفحههای بعدی ارائه شده مربوط به لندن و کارناوال ناتینگ هیلٰ است، مراسمی که از بزرگترین جشنهای فرهنگ کارائیب² به شمار می آید و در همه جای اروپا به مدت سه روز در ماه اوت در تعطیلات آخر هفته و در زمان تعطیلی بانکها برگزار می شود. به خاطر ابعاد و وسعت کارناوال، وجود دسته های موسیقی، بستنی و شربتفروشها رقصندگان و موسیقی دانان، نوازندهها، فروشندگان دوره گرد و غرفههای غذا و فضای تنگ و باریک خیابان اطراف شهر ، مسیر پرپیچ و خم و بزرگ جشنواره فرصتی کاملاً مناسب برای پیدا کردن بهترین مکان برای عکاسی را به عکاسان می دهد. همچنین به خاطر ازدحام جمعیت و ازدیاد دوربینها هیچکس واقعاً به شما توجه نمی کند تا بهفمد که شما در حال انجام چه کاری هستید.
در موقعیتهایی مثل جشنوارههای خیابانی باید حتماً با خودتان برخی وسائل لازم را به همراه داشته باشید، وسایلی مثل کیف دوربین با لنزهای مختلف که مطمئناً سنگین خواهد بود، ولی به شما کمک می کند تا برای شکار لحظههای کوتاه دستتان باز باشد. بهترین راه این است که دوربینی با یک لنز زوم با زاویهی دید 80-28 میلی متر (برای قطع 35mm) داشته باشید. آخرین حد از وسعت دید لنز زوم برای زمانی که نمیتوانید خیلی از سوژهتان فاصله بگیرید، یا هنوز به یک زاویهی دید وسیعتر احتیاج دارید خوب است. یک لنز تله متوسط به شما کمک میی کند تا بتوانید سوژههای خاص یا صحنه هایی با جزییات کوچک ا از بقیه جدا کنید.برای حفاظت لنز از اثر انگشتان تماشاچیانی که در اطراف شما هستند و در اثر ازدحام ممکن است با دوربین شما برخورد داشته باشند و یا گردو غباری که در این گونه موقعیت ها ایجاد می شود ، می توانید از یک فیلتر ماورای بنفش استفاده کنید. یک ژیله یا ژاکت سبک وزن با جیب های بزرگ برای حمل بستههای فیلم و دیگر ملزوماتی که معمولا استفاده می کنید مناسب است.
- 1.NottingHill
- Caribbein
یک لنز تله با فاصله کانونی متوسط به شما کمک می کند تا چشماندازهای کوچکی را که می خواهید از فعالیتهایی که در اطرافتان در جریان است جدا کنید. وقتی که تضاد بین سایه و روشن زیاد است، بهتر است از سوژهتان در سایه عکاسی کنید. روشنایی تابناک خورشید عکس شما را رنگ پریده می کند، مانند در پس زمینهء این چهره ها می توانید ببینید.
عکاس:تیم رایدلیٰ
دوربین:٣٥میلی متری
لنز:٨٠–٢٨ میلی متری زوم (تنظیم روی ٨٠ میلی متری)
حساسیت فیلم: ١٠٠ ISO
نور دهی:٥.٦f– ٦٠/١
نور پردازی:فقط نور روز
- Tim rid ley
در کارناوال ناتینگ هیل، اولین روز از سه روز را از دیرباز روز کودکان می نامیدند. در این جا عکاس، از مسیر اصلی حرکت دسته جمعی کارناوال جدا می شود وبه طور اتفاقی با یکی از محلهای تجمع، جایی که بازیگران کودک برای رفتن به خیابان منتظر نوبتشان هستند، مواجه می شود.
عکاس:تیم رایدلی
دوربین:٣٥میلی متری
لنز:٨٠–٢٨ میلی متری زوم (تنظیم روی ٨٠ میلی متری)
حساسیت فیلم: ١٠٠ ISO
نور دهی:٥.٦f– ١٢٥/١
نور پردازی:فقط نور روز
زیاد روی ثبت رویدادها و فعالیت های سازمان دهی شده متمرکز نشوید تا متوجه پتانسیل تصویری همه کسانی که دراطراف خودتان ایستاده اندهم باشید.بهترین کاراین است که با دوربینتان تمام صحنه ها را ثبت کنید و به گروههای مختلف مردم یا شخصیتهای خاص اجازه دهید که در تصویر شما قرار بگیرند. لبههای کادر به شما کمک خواهند کرد که روی محیطهای کوچک و خاصی از صحنه در یک زمان تمرکز کنید، ولی قسمت مشکل این مرحله محدود کردن این لبهها است.
عکاس:تیم رایدلی
دوربین:٣٥میلی متری
لنز:٨٠–٢٨ میلی متری زوم (تنظیم روی ٨٠ میلی متری)
حساسیت فیلم: ١٠٠ ISO
نور دهی:٥.٦f– ٦٠/١
نور پردازی:فقط نور روز
نوزادان
به دنیا آمدن یک فرزند یا مراسم غسل تعمید که به زودی پس از تولد او برگزار می شود فرصتی خاص برای خانوادههایی است که همواره عکاسی را نه فقط برای ثبت برای خودشان بلکه همچنین برای چاپ و تکثیر و فرستادن برای فامیل و دوستانشان می خواهند. اگر تولد کودک در بیمارستان باشد، احتمالاً متوجه می شوید که حضور عکاسان در محوطه زایشگاه بسیار راحت تر از چیزی است که در چند سال گذشته مرسوم بوده است. چنانچه سریع کار کنید، از ابزار کمی استفاده کنید و مزاحم روند معمول کار بخش یا سایر بیماران و خانوادههایشان نشوید، در آن صورت مطمِِِئنا مخالفتی با حضور شما نخواهد شد. اگر بتوانید از نور روز که از خلال پنجرهها می تابد استفاده کنید، همواره می توانید با استفاده از نور طبیعی فضای بهتری نسبت به نورپردازی مصنوعی ایجاد کنید. اگر نور روزبه شدت پر کنتراست است و قابل تنظیم نیست ، مثلاً می توانید با استفاده از یک رفلکتور ساده در بخش سایه سوژه برای روشن کردن سایهها استفاده کنید، بنابراین حتی قسمتهای کاملا تاریک هم روشن میشوند. اگر شدت نور طبیعی بسیار کم است ، بهترین انتخاب بیزحمت و مناسب استفاده از نور کمکی فلاش است . بهتر است نور فلاش را با چسباندن یک تکه کاغذ کالک یا زرورق مات بر روی آن نرم کنید (یا از یک تکه پارچه سفید مثل دستمال برای داشتن حد اکثر پراکندگی نور استفاده کنید)و یا نور فلاش را روی سقف یا دیوار نزدیک به سقف بتابانید.استفاده از نور مستقیم فلاش اغلبتاثیری بسیار تیز و زمخت دارد و بهتر است که از آن اجتناب شود. اگر تولد در خانه باشد احتمالا امکان سازمان دهی یک نور پردازی حرفهای را خواهید داشت در این صورت می توانید یک فلاش چتری استود یویی یا فلاش دارای سافت باکس را جایگزین فلاش دستی پر تابل کنید.
اگرچه تصویر نوزاد دقیقاً در این تصویر دیده نمی شود، با این حال عکاس جوهره رویداد را شکار کرده است، صورت مادر آمیزهای از خستگی و لذت است و یک دست پدر به آرامی روی قنداق که ما میدانیم بچه در آن است قرار گرفته و بازوانش به شکلی حمایتگر اطراف بالش را فراگرفته است. در این عکس کادربندی محکم و ترکیببندی اندیشمندانه است و همهی اطلاعات نامربوط و اضافی به نفع نشان دادن چیزی که در تصویر واقعاً مهم است، حذف شدهاند.
عکاس: جانین ویدلٰ
دوربین:٣٥میلی متری
لنز:٩٠ میلی متری
حساسیت فیلم: ٤٠٠ ISO
نور دهی:٥.٤f– ٦٠/١
نور پردازی:فقط نور روز
والدین مایل اند عکسهایی از نوزادان خود بگیرند و اغلب برای این کار چند روز بعد از تولد را تا زمانی که مادر و بچه از بیمارستان به خانه برمی گردند صبر می کنند. بسیاری از افراد در خانه خودشان آرامتر ، شادتر و جذابتر به نظر می رسند وحضور در فضای آرام خانه به دور از فضای استریل و رسمی بیمارستان،بر کودک نیز بی تاثیر نیست.عکاس برای ثبت ِاین تصاویر حدود چهل دقیقه وقت صرف کرده است و، علیرغم رفت وآمدهای زیاد و نورفلاشهای عکاسی، نوزاد چهار روزه سراسر مدت این آزمایش سخت را در خواب ب
حجم فایل: 1 مگابایت
قیمت: 5,000 تومان
دانلود فایل(کلیک کنید)
- ۹۵/۱۲/۰۴